Filmbomb
Tänkte försöka minnas och recensera lite film jag sett på senaste.
Första filmen jag kom att tänka på är James Bond - Quantum of Solace, därav denna vackra bild på Emma och Malin. Först ett erkännande, detta är min första bond-film. Men det verkar som att alla Bondfilmer försöker vara moderna för sin tid. Denna gång är brottet miljöförstörelse som Bond(Daniel Craig) ska stoppa, och filmen innehåller mycket le parkour. Jag gillar inte Daniel Craig som skådespelare, och jag gillar inte männen som spelar James Bond heller, men de kanske ska ha just det där som jag inte gillar med dem. De jag inte riktigt kan sätta fingret på. Hursomhelst, det är inget man somnar till, men fullt dugligt tidsfördriv.
Seven pounds är till en början skum. Man förstår inte varför Will Smith(som spelar huvudpersonen, beteer sig som han gör. Han är bara konstig. Man förstår inte heller vad han jobbar med riktigt, men lugn. Håll ut för det är filmen värd, i slutet får man svar på alla sina frågor och man faller pladask för den... i alla fall om man gillar genomtänkta filmer med känsla och mening bakom. Se den helt enkelt.
Righteous kill, tyckte jag var lite dryg. Men den tar sig även den mot slutet. Mycket detajler, och man måste hänga med för att fatta. Man får inte vara lite halvtrött själv, det funkar inte. Den handlar om två dektektiver/poliser som utreder ett mord och berättelsen leder dem närmare och närmare lösningen, tills dem kommer till filmens vändpunkt, och det får själva se filmen för att veta mer om.
Att hela världen är styrd av politiker och att man inte får göra som man vill, det är ungefär så det känns ibland, men Eagle eye har tagit det sneppet högre. Det handlar om en kille(Shia LaBeouf, även med i Transformer) som inte har mycket pengar alls från början, och suddenly har han några miljoner på sitt konto. Det visar sig att han haft en bror som varit hemlig agent, och det hela blir väldigt komplicerat när hans tvilling dött. Den påminner väldigt mycket om Wanted, som Shia LaBeouf även där spelar huvudrollen i. Men ganska snart tar filmen sitt eget spår och blir ganska spännande.
Det hemska med Factory girl är att den bygger på en sann historia, och på något vis tycker jag att det gör filmer ännu bättre ifall man vet det. Hursomhelst så handlar det om en flicka som blir upptäckt av en agent, men denna agent utnyttjar henne(?) mest, och när hon fallit från toppen av stjärnhimlen vill han inte ha med henne att göra längre. Hon drogar ner sig, och längtar efter kärleken hon aldrig kommer få. Filmen är inte speciellt ny, själv såg jag den på Tv1000 härom dagen, och fastnade någonstans mitt i. Något för Lucia kanske? ;)
Mirrors är en skräckfilm som handlar om ett gammalt varuhus som brunnit ner och nu söker dem ny säkerhetsvakt till stället som fortfarande står tomt(Varför man nu ska vakta något som redan är nerbrunnet). Den nya vakten får aldrig riktigt veta vad som hände med den förra, förrens han sätter sin fot nattetid i detta gigantiska varuhus fullt av speglar. Och var spegel har sin egen historia...
Saw 5, kom jag på att jag såg för inte så länge sen också. Någon gång i november visserligen men.. Jag håller fortfarande kvar vid att ettan och tvåan är klart bäst. Men hela serien med filmer är fantastisk. Man vet ju att det fortsätter, men frågan är hur?
Första filmen jag kom att tänka på är James Bond - Quantum of Solace, därav denna vackra bild på Emma och Malin. Först ett erkännande, detta är min första bond-film. Men det verkar som att alla Bondfilmer försöker vara moderna för sin tid. Denna gång är brottet miljöförstörelse som Bond(Daniel Craig) ska stoppa, och filmen innehåller mycket le parkour. Jag gillar inte Daniel Craig som skådespelare, och jag gillar inte männen som spelar James Bond heller, men de kanske ska ha just det där som jag inte gillar med dem. De jag inte riktigt kan sätta fingret på. Hursomhelst, det är inget man somnar till, men fullt dugligt tidsfördriv.
Seven pounds är till en början skum. Man förstår inte varför Will Smith(som spelar huvudpersonen, beteer sig som han gör. Han är bara konstig. Man förstår inte heller vad han jobbar med riktigt, men lugn. Håll ut för det är filmen värd, i slutet får man svar på alla sina frågor och man faller pladask för den... i alla fall om man gillar genomtänkta filmer med känsla och mening bakom. Se den helt enkelt.
Righteous kill, tyckte jag var lite dryg. Men den tar sig även den mot slutet. Mycket detajler, och man måste hänga med för att fatta. Man får inte vara lite halvtrött själv, det funkar inte. Den handlar om två dektektiver/poliser som utreder ett mord och berättelsen leder dem närmare och närmare lösningen, tills dem kommer till filmens vändpunkt, och det får själva se filmen för att veta mer om.
Att hela världen är styrd av politiker och att man inte får göra som man vill, det är ungefär så det känns ibland, men Eagle eye har tagit det sneppet högre. Det handlar om en kille(Shia LaBeouf, även med i Transformer) som inte har mycket pengar alls från början, och suddenly har han några miljoner på sitt konto. Det visar sig att han haft en bror som varit hemlig agent, och det hela blir väldigt komplicerat när hans tvilling dött. Den påminner väldigt mycket om Wanted, som Shia LaBeouf även där spelar huvudrollen i. Men ganska snart tar filmen sitt eget spår och blir ganska spännande.
Det hemska med Factory girl är att den bygger på en sann historia, och på något vis tycker jag att det gör filmer ännu bättre ifall man vet det. Hursomhelst så handlar det om en flicka som blir upptäckt av en agent, men denna agent utnyttjar henne(?) mest, och när hon fallit från toppen av stjärnhimlen vill han inte ha med henne att göra längre. Hon drogar ner sig, och längtar efter kärleken hon aldrig kommer få. Filmen är inte speciellt ny, själv såg jag den på Tv1000 härom dagen, och fastnade någonstans mitt i. Något för Lucia kanske? ;)
Mirrors är en skräckfilm som handlar om ett gammalt varuhus som brunnit ner och nu söker dem ny säkerhetsvakt till stället som fortfarande står tomt(Varför man nu ska vakta något som redan är nerbrunnet). Den nya vakten får aldrig riktigt veta vad som hände med den förra, förrens han sätter sin fot nattetid i detta gigantiska varuhus fullt av speglar. Och var spegel har sin egen historia...
Saw 5, kom jag på att jag såg för inte så länge sen också. Någon gång i november visserligen men.. Jag håller fortfarande kvar vid att ettan och tvåan är klart bäst. Men hela serien med filmer är fantastisk. Man vet ju att det fortsätter, men frågan är hur?
Kommentarer
Postat av: L
säkert att filmen var bra, för annars laddar jag inte ner den :Phaha
Trackback